Om hoog te scoren in zoekmachines heb je SEO-proof websites/blogs en SEA nodig.

Nog niet eens zo lang geleden was het vrij eenvoudig om ervoor te zorgen dat een website in de topresultaten van zoekmachines verscheen. Het gebeurde zo goed als automatisch, mits een goede opmaak en slimme technische ingrepen. Vandaag is dergelijke organische groei helemaal niet meer gegarandeerd. ‘Volgens het boekje werken’ is niet meer voldoende.

Websites worden voortaan deskundig geoptimaliseerd voor zoekmachines (SEO of search engine optimization) en dit via diverse methoden. Deze methoden komen in essentie neer op het bewaken van de kwaliteit en relevantie van je website, vooral inhoudelijk dus maar ook technische factoren en een goede gebruikservaring spelen een belangrijke rol.

Anderzijds is adverteren op zoekmachines (SEA of search engine advertising, vooral op Google) interessant om eenmalige of langdurige campagnes te voeren en het bezoek aan uw website aanzienlijk te stimuleren. Dergelijke aanpak richt zich dus op de zgn. gesponsorde resultaten in zoekmachines, terwijl SEO op de organische zoekresultaten van zoekmachines werkt.

Search engine marketing (SEM) of zoekmachinemarketing is in het vakjargon wel eens de term die gebruikt wordt om de combinatie van optimalisatie en adverteren te benoemen: SEO + SEA = SEM.