fbpx
Categorieën
Algemeen

Social selling? Doen!

Social selling is hot. Maar wat is het precies, welke zijn de voordelen en valkuilen? Een overzicht.

Wat is social selling en wat houdt het precies in?

Social selling is een techniek die gebruik maakt van sociale media om klantrelaties op te bouwen en te onderhouden. Het doel van succesvolle social selling is om zakelijke connecties te creëren en te onderhouden met mensen in je netwerk – vooral op LinkedIn – zodat je hen kunt informeren over jouw producten en diensten, en hen kunt begeleiden (beïnvloeden) in het beslissingsproces.

Social selling is uitermate geschikt voor zgn. inbound lead generation. Je zorgt er namelijk voor dat jouw connecties (en hun connecties) contact met je opnemen. Dit doe je door als subject-matter expert relevante kennis te delen waarmee jouw connecties direct aan de slag kunnen, zoals tips & tricks. Of door verrassende content te posten die interesse opwekt in meer.

De voordelen van succesvolle social selling

  • Betere klantbegrip: door het volgen van klanten op sociale media kunt u meer informatie verzamelen over hun behoeften en belangen, waardoor je beter kan inspelen op hun specifieke behoeften.
  • Gerichtere communicatie: via social selling kan je focussen op specifieke groepen of individuen in jouw netwerk, in plaats van op een massa. Dit leidt tot meer gerichte en relevante communicatie.
  • Verhoogde zichtbaarheid: het gebruik van sociale media vergroot sowieso jouw online zichtbaarheid, waardoor je je bereik vergroot.
  • Versneld verkoopproces: social selling maakt jouw verkoopproces efficiënter omdat je minder tijd en middelen nodig hebt om potentiële klanten te identificeren en te benaderen dan via klassieke kanalen (zoals telefonische prospectie).

Denk echter goed na over een strategie en hiermee rijmende (personal) branding wanneer je je volop in social selling gooit. Er zijn immers ook valkuilen:

  • Het verkeerd gebruiken van sociale media kan leiden tot een slechte online reputatie.
  • Het kan heel moeilijk zijn om te bepalen welke informatie relevant is voor jouw doelgroepen.
  • Timing is belangrijk. Weet wanneer het juiste moment is om potentiële klanten aan te spreken via sociale media.

Geen tijd voor social selling?

Als je meer wil weten over social selling en hoe het jouw onderneming kan helpen bij inbound lead generatie, neem dan contact op. DATAWORX biedt social selling aan als één aspect van het unieke BOOST-totaalpakket voor digitale marketing.

Vraag vandaag nog een voorstel of vrijblijvende offerte op maat aan!